Çin, 20 Eylül'de İstanbul Bridge isimli konteyner gemisini, dünyanın en büyük limanı olan Ningbo-Zhoushan limanından İngiltere'nin Felixstowe limanına 18 günlük bir yolculuğa gönderiyor. Geminin yanında buz kırıcılar da eşlik edecek. Amaç, daha önce de yapılmış olan tek seferlik bir yolculuk değil, Rusya'nın Kuzey Deniz Rotası üzerinden Asya ve Avrupa'daki birçok limanı birbirine bağlayan düzenli bir hizmet kurmak.
Arktik güvenliğini inceleyen Washington merkezli bir düşünce kuruluşu olan Arktik Enstitüsü'nün kurucusu ve kıdemli üyesi Malte Humpert, “Büyük resim, Arktik'in açılmakta olduğu. Yirmi yıl önce donmuştu. Ama şimdi eriyor ve bir şeyler açılıyor, bu da ilgi uyandırıyor.” dedi.
Humpert'e göre, bunun etkisi nakliye programlarından daha büyük olabilir; “Arktik, iklim değişikliğinin jeopolitik haritayı değiştirdiği ilk bölgedir. İklim değişikliği olmasaydı, bu konuyu konuşuyor olmazdık. Rusya, Arktik'te petrol ve gaz üretmiyor olurdu. Çin, Arktik üzerinden konteyner gemileri göndermiyor olurdu.
“Burası, iklim değişikliğinin jeopolitik dinamikleri hızla ve aktif olarak değiştirdiği dünyadaki ilk büyük bölge. Çünkü kaynaklar, nakliye rotalarına erişim ve yeni bir bölgenin aniden erişilebilir hale gelmesi nedeniyle.”
Humpert, "Bu değişiklikler, beş veya 10 yıl önce bile beklenenden daha hızlı gerçekleşiyor," dedi.
"On yıl önce herkes 2040 veya 2050'den önce Arktika'da konteyner taşımacılığı görmeyeceğimizi düşünüyordu. Ve işte 2025'teyiz ve Çinliler bunu yapıyor," diye ekledi. "Para kazanıyorlar mı? Aslında önemli değil... önemli olan bilgi edinmek, nasıl yapılacağını anlamak. Çinlilerin yaptığı da bu. Deneyim ve eğitim kazanıyorlar." diye ekledi.
Hibya Haber Ajansı